Το θρυλικό περιοδικό «Ρομάντσο»: Ειδήσεις, κουτσομπολιά και σπάνιες φωτογραφίες από τη δεκαετία του 60′

Oι παλαιότεροι σίγουρα θα θυμούνται τις ατελείωτες ώρες ανάγνωσης που είχαν περάσει με το περιοδικό «Ρομάντσο» οι νεότεροι το έχουν γνωρίσει μέσα από τα εξώφυλλά του που ακόμα και σήμερα δεκαετίες μετά τη διακοπή της κυκλοφορίας του φιγουράρουν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όταν η διάθεση των χρηστών γίνεται… ρετρό. Αλίκη Βουγιουκλάκη, Τζένη Καρέζη, Μέριλιν Μονρόε, Μελίνα Μερκούρη, Αλέκος Αλεξανδράκης και ποιος σταρ δεν είχε πρωταγωνιστήσει στο λαϊκό «ευαγγέλιο»Το περιοδικό ξεκίνησε την κυκλοφορία στις 17 Νοεμβρίου του 1934 και σταμάτησε το 1990 αφήνοντας τη δική του μεγάλη ιστορία στην μεταπολεμική Ελλάδα. Ξεφυλλίζοντάς το ο σύγχρονος αναγνώστης, ανακαλύπτει έναν τελείως διαφορετικό κόσμο, με άλλες ιδέες, αξίες συνήθειες και προσδοκίες, ένα πραγματικό ταξίδι μέσα στο χρόνο.

monroe4

αγαπι

Αρχικά, εκδόθηκε στα πρότυπα των αμερικανικών «pulp», ήταν βιβλιο-περιοδικό δηλαδή και περιείχε αυτοτελή διηγήματα. Η ονομασία «Ρομάντσο» άλλωστε σημαίνει μυθιστόρημα. Στην πορεία όμως μετατράπηκε σε περιοδικό ποικίλης ύλης. Για πολλά χρόνια θεωρείτο ανάγνωσμα για «κομμωτήρια» που δεν ήταν και πολύ σοβαρό. Παρόλα αυτά όλοι το είχαν διαβάσει ακόμα και οι πιο σπουδαγμένοι και ας μη το παραδέχονταν.

μαρισ

ρομαντσοι6

Άρθρο για τις τάσεις μόδας από το Παρίσι

Ιστορίες αγάπης και έρωτα, αστυνομικές υποθέσεις, συμβουλές μόδας και υγείας, παρασκήνια και ειδήσεις από τον παγκόσμιο και ελληνικό κινηματογράφο και κάποια κουτσομπολιά. Όλα όσα έχουν δηλαδή και τα σύγχρονα γυναικεία περιοδικά, με τη διαφορά πως η ύλη είχε μια «ευγένεια», ακολουθούσε τα όρια του καθωσπρεπισμού και δεν προσέβαλλε κανέναν. «Πεννιές από τη ζωή των Αστέρων» λεγόταν η στήλη με το gossip της δεκαετίας του 60… Ειδήσεις για τον Έλβις Πρίσλεϊ, τη Ρόμι Σνάιντερ, τη Ρίτα Χαίηγουωρθ, την Ώντρεϊ Χέπμπουρν και πολλούς άλλους αστέρες του Χόλιγουντ. 

 

romantso8 (1)

Βέβαια, δεν έλειπαν και οι στήλες που αφορούσαν τον ελληνικό κινηματογράφο τους πρωταγωνιστές και τους παραγωγούς. Στην ανάγνωσή μας ξεχωρίσαμε ένα άρθρο που αναφέρεται στην ταινία του Νίκου Σταυρίδη και του Θανάση Βέγγου «Eυτυχώς τρελάθηκα» αλλά και λεπτομέρειες για το φιλμ «Η έκτη μέρα συνεχίζεται» με την Τασσώ Καβαδία και τον Μίμη Φωτόπουλο.

DSCN8554

romantso09

Από τη δεκαετία του 60 κιόλας είχαν κάνει την εμφάνισή τους τα δημοσιεύματα που φωτογράφιζαν πρόσωπα, διηγούνταν μυστικά παρασκήνια και μαρτυρούσαν ιδιοτροπίες των σταρ χωρίς να αναφέρεται φυσικά τα ονόματα των προσώπων στα οποία αναφέρονταν… Είχε και εκείνη η εποχή τις ίντριγκές της. Να τι συνέβαινε λοιπόν όταν ο παραγωγός και ο σκηνοθέτης μιας ταινίας το έριχναν στο σορολόπ και η ταινία κινδύνευε να βγει μια σαχλαμάρα!

ρομαντσο08

Πολύ δημοφιλείς ήταν οι στήλες με διαδραστικό χαρακτήρα που έδιναν συμβουλές στους αναγνώστες αλλά και οι αγγελίες με τις οποίες νέοι και νέες από όλη την Ελλάδα ζητούσαν αλληλογραφία προκειμένου να κάνουν γνωριμίες.

αναγνοστεσ

DSCN8527

Στο περιοδικό εργάστηκαν κάποιοι από τους καλύτερους δημοσιογράφους της εποχής αλλά και σπουδαίοι σκιτσογράφοι. Τα διηγήματα και τα Παλαιολόγου, τα ευθυμογραφήματα του Νίκου Τσιφόρου, τα κείμενα της Μπουκουβάλα – Αναγνώστου και πολλών άλλων είχαν πολύ μεγάλη απήχηση. Γελοιογράφοι όπως ο Αναστόπουλος, ο Βλασσόπουλος, ο Μακρής, συνεργάστηκαν με το περιοδικό καθιερώνοντας για πρώτη φορά το σκίτσο ως απαραίτητη ύλη για τα έντυπα. Μάλιστα οι γελοιογραφίες θεωρήθηκαν τόσο σημαντικές ώστε γέμιζαν ολόκληρο το οπισθόφυλλο.

tsiforos2

skitso1

Το «Ρομάντσο» γνώρισε τεράστια επιτυχία και γνώρισε κυκλοφοριακή έκρηξη το 1956, όταν η τιμή του μειώθηκε στο μισό από έξι δραχμές στις τρεις. Εκείνη την εποχή εκδίδονταν 300.000 τεύχη την εβδομάδα. Κοιτώντας τα περιοδικά που σήμερα σώζονται στα αρχεία, εύκολα μπορείς να διαπιστώσεις πως η Αλίκη Βουγιουκλάκη βρισκόταν σε πολλά εξώφυλλα ενώ αρκετά ήταν και τα άρθρα που αναφέρονταν στις ταινίες της και τη ζωή της.

romantso6

DSCN8558

Η εθνική σταρ χάριζε συχνά πυκνά στο περιοδικό λίγη από τη δημοφιλία της και οι πωλήσεις αυξάνονταν κατά μερικές χιλιάδες, πώς θα μπορούσαν να μην την τιμήσουν ξανά και ξανά. Αρχικά, τα πρόσωπα των εξωφύλλων, δε συνοδεύονταν από κάποιο εκτενές αφιέρωμα ή κάποια συνέντευξη που να δικαιολογούσε την παρουσία τους, υπήρχε μονάχα μια μικρή αναφορά σε αυτά.  Πολλές φορές δε η κεντρική φωτογραφία ήταν ένα μεγάλο αυτόγραφο αφιερωμένο στους αναγνώστες από τους ίδιους τους πρωταγωνιστές. Όταν όμως τη δεκαετία του 70 συνεργάστηκε με το περιοδικό η δημοσιογράφος Κική Σεγδίτσα, άρχισαν και οι συνεντεύξεις, αρκετές από τις οποίες μάλιστα, άφησαν εποχή.

monroe5

καρεζη

Από το περιοδικό δεν έλλειπαν και οι κοινωνικές και επιστημονικές ανησυχίες. Ανατρέχοντας κανείς στις σελίδες του βρίσκει άρθρα ακόμα και για την ηλιακή ενέργεια αλλά και για την αύξηση του παγκοσμίου πληθυσμού που οι συντάκτες έβρισκαν άκρως ανησυχητική! Στο κείμενο διαβάζουμε μια πρόβλεψη που θέλει την Κίνα και τις Ινδίες να γίνονται μελλοντικά υπερδυνάμεις και στον τίτλο αναφέρεται πως η γη δε θα μπορεί να θρέψει τους κατοίκους της μέχρι το 1980! Κάποιες αγωνίες των ανθρώπων φαίνεται πως είναι… διαχρονικές.

plithismos

Ο εκδότης του Ρομάντσο ο Νίκος Θεοφανίδης ήταν ένας άνθρωπος που έζησε από μικρό παιδί στα τυπογραφεία και μεγάλωσε μέσα σε αυτά. Με πείσμα και επιμονή κατάφερε να εδραιώσει το περιοδικό στην ελληνική αγορά και να το φτάσει στην κορυφή των πωλήσεων. Ακόμα και οι Έλληνες του εξωτερικού το αναζητούσαν και έφτασε να διανέμεται και στην Αγγλία. Λέγεται ότι ο Θεοφανίδης ήταν καλοπληρωτής, οι δημοσιογράφοι πληρώνονταν με το κομμάτι και ήταν πολύ ικανοποιημένοι, καμία σχέση δηλαδή με την κατάντια των σημερινών καιρών που θέλει τους ανθρώπους του τύπου να εργάζονται για ψίχουλα, ατελείωτες ώρες και χωρίς καμία εκτίμηση στη δουλειά τους.

romantso2

 

cebfcebdceb1cf83ceb9cf83.jpg

Παράλληλα με το Ρομάντσο, εκδίδει τα «αδερφάκια» του, τη Βεντέτα και το Πάνθεον, που απευθύνονταν περισσότερο στο γυναικείο κοινό. Οι πωλήσεις όμως αρχίζουν να πέφτουν τη δεκαετία του 80 και γίνονται προσπάθειες για ανανέωση η ύλη προσπαθεί να ακολουθήσει τη μόδα του λάιφστάιλ όμως η συνταγή δεν πετυχαίνει μιας και φαίνεται να μη ταιριάζει στο χαρακτήρα του λαϊκού αναγνώσματος. Εξάλλου άλλα περιοδικά όπως το «Φαντάζιο» ήταν πολύ πιο δημοφιλή σε αυτή την κατηγορία.

Τα πράγματα γίνονται ακόμα πιο δύσκολα με την εμφάνιση του Κοσκωτά, ο οποίος επενδύει πολλά χρήματα σε νέες εκδόσεις και προσπαθεί να προσελκύσει τους καλύτερους δημοσιογράφους με παχυλούς μισθούς. Το 1987 ο Νίκος Θεοφανίδης φεύγει από τη ζωή και το περιοδικό περνά στην ιδιοκτησία του δημοσιογραφικού οργανισμού Λαμπράκη. Το 1990 η κυκλοφορία του κρίνεται ασύμφορη πια και διακόπτεται. Το κτίριο της Αναξαγόρα όπου βρίσκονταν τα γραφεία και τα τυπογραφεία του περιοδικού, είναι ανοιχτά στο κοινό ακόμα και σήμερα, μιας και ο χώρος έχει μετατραπεί σε πολιτιστικό φορέα που φιλοξενεί μουσικές και όχι μόνο εκδηλώσεις αλλά και λειτουργεί ως θερμοκοιτίδα νέων επιχειρηματικών ιδεών.

κοκοπ

Το Ρομάντζο δεν ήταν μονάχα ένα πολύ πετυχημένο περιοδικό αλλά και σύμβολο μιας ολόκληρης εποχής, το κλείσιμο του περιοδικού έγινε ακριβώς τη στιγμή που αυτή η εποχή τελείωνε, τα πράγματα άλλαζαν και γίνονταν ολοένα και λιγότερο «αθώα». Ίσως αυτή την παλιά ομορφιά αναζητούν ακόμα και σήμερα όσοι το θυμούνται και ξεφυλλίζουν τα παλαιά αντίτυπα με νοσταλγία.

Ρεπορτάζ- Φωτογραφίες: Γιώργος Κολέτσος

donate: Κάνε μια δωρεά στο blog paypal.me/kogior

Τα τελευταία άρθρα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Αρέσει σε %d bloggers: