H ιστορία ενός θρυλικού αυτοκινήτου του Citroen 2CV

Deux chevaux σημαίνει στα γαλλικά 2 ίπποι. Από εκεί προήλθε και το όνομα του αμαξιού 2CV (Nτεσεβό) που κατασκεύασε η Citroen το 1948 προκειμένου να προσφέρει στους Γάλλους και ιδιαίτερα σε όσους ζούσαν στην επαρχία τη δυνατότητα να μετακινηθούν χωρίς άλογα και κάρα αλλά με τη βοήθεια της μηχανοκίνησης. Αναμφισβήτητα ένα από τα πιο πετυχημένα μοντέλα μιας και μέσα σε 42 χρόνια πούλησε συνολικά 3.872.583 αυτοκίνητα και εκατομμύρια αμάξια νεότερων εκδόσεων βασισμένα στον αρχικό μηχανικό και αισθητικό σχεδιασμό της εταιρείας. Το 2CV λατρεύεται και σήμερα από φανατικούς συλλέκτες σε όλο τον κόσμο που έχουν ιδρύσει και λέσχες για το όχημα που κυκλοφορεί ακόμα στους δρόμους ως ένα μοντέλο με ξεχωριστό στυλ που έγραψε ιστορία στους αυτοκινητοδρόμους όλου του κόσμου.

Σκοπός της εταιρείας ήταν να εξασφαλίσει κέρδη από τα φτωχότερα οικονομικά στρώματα, έτσι το Ντεσεβό ήταν ένα από τα πιο οικονομικά μοντέλα στον πλανήτη. Αυτό βέβαια, δε σήμαινε πως υστερούσε σε τεχνολογικό επίπεδο, το αντίθετο μάλιστα. Ήταν ένα από τα πιο προηγμένα αμάξια της εποχής και ο σχεδιασμός του που ακολουθούσε τις γραμμές του Μπάουχάους ήταν πρωτοποριακός και κέρδισε αμέσως την αγορά. Είχε αναρτήσεις και στους 4 τροχούς, ενώ τα φρένα ήταν υδραυλικά, μεγάλη καινοτομία για την περίοδο εκείνη.

citroen

roda

Πρόδρομος του 2CV ήταν το ΤΡV: Très Petite Voiture («Πολύ Μικρό Αυτοκίνητο») που του έμοιαζε πολύ. Κατασκευάστηκε από τους Γάλλους μέσα στον πόλεμο και αξιοσημείωτο ήταν πως προσπάθησαν και κατάφεραν να κρύψουν το σχεδιασμό του προκειμένου να μη το χρησιμοποιήσουν οι Ναζί για πολεμικούς σκοπούς. Το αμάξι με πολλές παραλλαγές φτάνει στην περίοδο ακμής του το 1960, αποτελώντας ένα από τα μπεστ σέλλερ της εποχής και ανταγωνιζόμενο το Fiat 500, το σκαθάρι και το Mini Cooper. O διεθνής τύπος που πολλές φορές είχε χαρακτηρίσει το σχεδιασμό του ως «πρωτόγονο» ή «παράξενο» αλλάζει στάση εκτιμώντας επιτέλους την αξία του.

Το Ντεσεβό γνώρισε παγκόσμια και τεράστια επιτυχία όχι όμως και στις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Βόρειο Αμερική γενικότερα. Η εταιρεία παραγωγής Michelin παρά τα λεγόμενά της, δεν επένδυε όσο θα έπρεπε στην εξέλιξη του αμαξιού. Έτσι όταν το 60 ξεκίνησε να εισάγεται στις ΗΠΑ οι πωλήσεις δεν πήγαν καλά. Το αμάξι δεν ήταν σχεδιασμένο για τεράστιους αυτοκινητοδρόμους και μεγάλες ταχύτητες και ο σκαραβαίος της Wolkswagen κατάφερε να επικρατήσει και να το παραγκωνίσει. Οι εισαγωγείς άλλωστε πίστευαν πως το εγχείρημα να πουλήσει στη χώρα η Citroen οικονομικά αυτοκίνητα θα ήταν αποτυχημένο μιας και μέχρι τότε είχε λανσαριστεί ως μια μάρκα πολυτελείας.

2cv1

H έκδοση Charleston

citroen3

Το 1970 το αυτοκίνητο αποκτά επιτέλους τις προδιαγραφές για μεγάλη ταχύτητα αλλά την επόμενη δεκαετία του 80 κρίνεται πως δεν πληρεί τα στάνταρ για ασφαλή οδήγηση σύμφωνα με τα δεδομένα της εποχής που όπως φαινόταν το είχε πια ξεπεράσει. Και όμως, το μικρό όχημα είχε πολλές πρωτοπορίες: σε ενδεχόμενη πρόσκρουση όλη η ενέργεια συγκεντρωνόταν στο μπροστινό μέρος και δεν «εισερχόταν» στην καμπίνα. Η αντλία της βενζίνης βρισκόταν στο μέσο του αμαξώματος οπότε σε τυχόν οπίσθιο χτύπημα αποτρεπόταν η όποια έκρηξη.

Οι εκδόσεις του 2CV ήταν πολλές, η Charleston με στοιχεία Art Deco, η 007 που έκανε την εμφάνισή της στην ταινία του Τζέιμς Μποντ, το France 3, η Dolly, το Bamboo, το Perrier με αναφορά στη γνωστή εταιρεία, το Cocorico που κατασκευάστηκε για να υποστηρίξει τη γαλλική Εθνική ομάδα ποδοσφαίρου στο Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου του 1986. Στην Ελλάδα το πιο δημοφιλές 2CV ήταν το Charleston. H παραγωγή όλων των εκδόσεων σταμάτησε το 1990.

citroen

2CV 007

dc2

Το μικρό οικονομικό και πρωτοποριακό αυτοκίνητο με τα παραθυράκια που άνοιγαν προς τα πάνω και τα περίεργα φανάρια ήταν σύμβολο ολόκληρης της γαλλικής κουλτούρας και χαρακτήρισε μια ολόκληρη εποχή παγκοσμίως.

Ρεπορτάζ Φωτογραφίες Γιώργος Κολέτσος

 

 

 

donate: Κάνε μια δωρεά στο blog paypal.me/kogior

Τα τελευταία άρθρα

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Αρέσει σε %d bloggers: