Ταξιδεύοντας στο παραμυθένιο Καστελλόριζο, τον τόπο που αρχίζει η Ελλάδα

1ο μέρος

«Ένα σύμβολο που βιδώνεται στο νερό, δε βλέπεις πέρα από το γαλήνιο ύψος του κεχριμπαρένιου βράχου το υγρό φως του Αιγαίου» έγραφε κάποτε ο ποιητής Θάνος Ασίκης για το Καστελόριζο, μαγεμένος από την απαράμιλλη ομορφιά του. «Εδώ δεν έχεις άλλο λόγο να υπάρξεις/ παρά να αισιοδοξείς και να οραματίζεσαι». Η καρδιά και όχι το άκρο της Ελλάδας, είναι ένας παραμυθένιος και πολύπαθος τόπος που σε μαγεύει. Από την πρώτη στιγμή που το τεράστιο πλοίο θα μπει στο μικρό και προστατευμένο λιμανάκι του- εικόνα αστεία πολλές φορές- νιώθεις την ομορφιά των σπιτιών και της φύσης να σε αγκαλιάζει περιγράφοντάς σου τι πραγματικά σημαίνει ζωή, με όρους που για πολλά χρόνια έχεις ξεχάσει.

καστελοριζο777

IMG_0348

kastelorizo1

Το Καστελόριζο ή Μεγίστη όπως είναι η επίσημη ονομασία του, είναι ένας τόπος που γεμίζει από κόσμο τα καλοκαίρια το χειμώνα όμως δεν είναι έρημος, έχει 492 περίπου κατοίκους. Είναι πραγματικά όμορφα να μένεις το χειμώνα στο Καστελόριζο. Η ησυχία που σε θεραπεύει από κάθε είδους έγνοια και σκοτούρα,  οι μαζώξεις  στα μαγαζιά του λιμανιού με τους φιλικούς κατοίκους που πρόθυμα θέλουν να σε γνωρίσουν και να συναναστραφούν μαζί σου,  το ποτό στα μικρά μπαράκια του Τσίγκου ή της Βαρβάρας με τον ήχο της βροχής και τα κύματα της θάλασσας να σκάνε σχεδόν δίπλα σου είναι πραγματικά μια ποιότητα ζωής που δύσκολα συναντάς στην καθημερινότητά σου.

kastelorizo88

καστελοριζο3

καστελα

Όταν η μέρα είναι ηλιόλουστη θα κατέβεις στο λιμανάκι για να απολαύσεις το δροσερό αέρα. Το κλίμα εδώ είναι διαφορετικό, πολύ θερμό αλλά ο αέρας είναι πάντα τόσο αναζωογονητικός και σου αφήνει μια αίσθηση που για κάποιο λόγο, είναι δύσκολο να ξεχάσεις. Ακόμα και ο χειμώνας στο νησί είναι γλυκός. Δεν ήταν λίγες οι φορές που στο λιμάνι του, αναζητώντας πληροφορίες πέσαμε πάνω σε ανθρώπους που δεν μπορούσαν να μας απαντήσουν γιατί δεν ήξεραν ελληνικά. Το νησί επισκέπτονται κάθε βδομάδα Τούρκοι πολίτες για εμπορικές συναλλαγές. Και οι Έλληνες περνάνε απέναντι, οι σχέσεις τους είναι φιλικές και εξελίσσονται με το πέρασμα των ετών με θετικό τρόπο.

kastelorizo09

Στο βάθος η Τουρκία. Η απόσταση από το Καστελόριζο είναι πολύ μικρή. 

κασσ

Το τουρκικό λιμάνι και η πόλη του Κας, ορατή και με γυμνό μάτι. 

Το Καστελόριζο βρίσκεται μακριά από την ηπειρωτική Ελλάδα και τέσσερις σχεδόν ώρες από τη Ρόδο και την Κύπρο. Η Τουρκία είναι ορατή στο ενάμιση ναυτικό μίλι, το λιμάνι του Κας δεσπόζει στην απέναντι πλευρά, το ελληνικό κράτος δε βοηθά και έτσι είναι πιο εύκολο να ζητήσουν τρόφιμα, ζαρζαβατικά αλλά και ιατρικές υπηρεσίες.

Εμείς δοκιμάσαμε την ντομάτα Τουρκίας στις ταβέρνες του νησιού και ομολογουμένως είναι εξαιρετική… άδικα νομίζουν κάποιοι πως ο τόπος αυτός είναι ακριτικός θεωρώντας την Αθήνα ως κέντρο του κόσμου και εγκαταλείποντάς τον στην τύχη του.  Αν θες να περάσεις στην Τουρκία, σχεδόν καθημερινά ένα μικρό καΐκι σε μεταφέρει στο Κας, αρκεί να έχεις μαζί σου το διαβατήριό σου. Μια μοντέρνα πόλη που είναι ορατή ακόμα και με γυμνό μάτι, με μαγαζιά και καινούργιες ξενοδοχειακές εγκαταστάσεις που όμως δεν καταφέρνει να αγγίξει καν την ομορφιά αυτού του μικρού νησιού, τρανή απόδειξη πως ο σεβασμός στην παράδοση ενός τόπου καθορίζει και το μέλλον του.

IMG_0334

καστελοριζο πανοραμικη

To δεύτερο μικρότερο λιμάνι του νησιού

 

Μπορεί οι κάτοικοι να έχουν καλές σχέσεις με τους απέναντι αλλά τα πράγματα δεν είναι πάντα τόσο ειδυλλιακά. Συχνά, έχουν να σου διηγηθούν ιστορίες για κατασκόπους που έρχονται να φωτογραφίσουν το στρατόπεδο του νησιού και να πάρουν πληροφορίες. Οι φαντάροι στο φυλάκιο που βρίσκεται στην κορυφή του βουνού δεν μπορούν καν να απολαύσουν την όμορφη θέα μιας και έχουν καθημερινά να καταγράψουν και μια παραβίαση από τουρκική ακταιωρό ή άλλο πλοίο ή ακόμα και από κάποιο ελικόπτερο. Πολλές φορές ένας συναγερμός τους ξυπνά μέσα στο βράδυ… η ζωή για εκείνους στο νησί είναι λίγο πιο δύσκολη.

 

καστελοριζο2

kastelorizo07

«Zει το Καστελόριζο;» αναρωτιέται η γοργόνα στον τοίχο μιας όμορφης ταβέρνας. «Ζει και βασιλεύει». Δε χρειάζονται πολλά λόγια για να περιγράψει κανείς το πόσο αγαπούν οι κάτοικοι τον τόπο τους. Περπατάμε στο λιμάνι του νησιού και θαυμάζουμε τα υπέροχα σπίτια του. Σαν πολύχρωμο και πολύτιμο μωσαϊκό μοιάζει αυτός ο οικισμός. Τα συνήθως δίπατα ή τρίπατα αρχοντικά είναι αυθεντικά δείγματα παραδοσιακής Δωδεκανησιακής αρχιτεκτονικής που έχουν κτιστεί αμφιθεατρικά κτισμένα γύρω από το λιμάνι. Η ομοιομορφία τους οφείλεται και στα κοινά υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για την κατασκευή τους. Ντόπια πέτρα, ξύλο από τη Μικρά Ασία, σιδεριές, κεραμίδια από την Αττάλεια και τη Μασσαλία. Είναι όσα επέζησαν από τους βομβαρδισμούς των Παγκοσμίων Πολέμων, τα νεότερα κτίσματα που αναστηλώθηκαν και επέζησαν. Στο εσωτερικό του νησιού τα σπίτια που επέζησαν, διαφέρουν λίγο, είναι πιο παλιά λιγότερο χρωματιστά και πιο λιτά. 

καστελοριζοσπιτια

εκκλησάκια

Πολλοί από τους κατοίκους του νησιού κατά τη διάρκεια εκείνων των πολέμων  αναγκάστηκαν να μεταναστεύσουν στην Αυστραλία. Τα καλοκαίρια το λιμάνι γεμίζει με γιοτ και ένα μεγάλο μέρος των επισκεπτών προέρχονται από την Ωκεανία. Οι νέες γενιές θέλουν να ανακαλύψουν τις ρίζες τους και πολλές φορές επιθυμούν να αγοράσουν ένα σπίτι. Λέγεται ότι η τιμή των αρχοντικών αυτών είναι υπέρογκη παρά την όμορφη ταπεινότητά τους. Ακούσαμε πως μέχρι και 500.000 ευρώ μπορεί να πωλείται μια κατοικία!

kastelorizo01

Η περιοχή Χωράφα με τα πιο απλά σπίτια

IMG_0353.JPG

νισι8

Δεν υπάρχει πιο όμορφο πράγμα από τον απογευματινό περίπατο στο Καστελόριζο. Οι ντόπιοι βγαίνουν στις αυλές, συζητάνε, απολαμβάνουν τον καφέ τους, τα παιδιά παίζουν ανέμελα έχοντας τελειώσει τα μαθήματά τους στο σχολείο της περιοχής «Χωράφα». Μικρή κοινωνία που όλοι γνωρίζονται μεταξύ τους, υπέροχη ζωή που κατά βάθος όλοι θα θέλαμε να έχουμε . Ανεβαίνοντας τα σκαλιά προς την περιοχή του λόφου του Άγιου Νικόλα αντικρίζουμε το κάστρο του νησιού. Όλη αυτή η περιοχή κάποτε ήταν πυκνοκατοικημένη, εδώ βρισκόταν ένας ολόκληρος οικισμός. Όλα αυτά βέβαια πριν τις μεγάλες καταστροφές.

αγιος νικόλας

kastelorizooo

Το χρώμα του βράχου είναι κόκκινο και έτσι το κάστρο ονομάστηκε Castro Rosso (Κόκκινο Κάστρο). Από εκεί προέρχεται και η ονομασία Καστελόριζο. Κατασκευάστηκε το 1400 από Ιππότες της Ρόδου που ήθελαν ένα οχυρό στο νησί. Το 1522 οι Τούρκοι κατακτούν το νησί. Το 1788 ο Λάμπρος Κατσώνης καταλαμβάνει ξανά το Καστελόριζο και το μετατρέπει σε ελληνικό ορμητήριο. Στην ελληνική επανάσταση οι Καστελοριζιοί ξεχύθηκαν στη μάχη μετατρέποντας τα πλοία τους σε πολεμικά πλοία αλλά δυστυχώς δεν κατάφεραν να απελευθερωθούν. Κοντά στο κάστρο βρίσκεται το μουσείο του νησιού όπου μπορεί κανείς να μάθει για την ιστορία του από τα αρχαία μάλιστα χρόνια.

 

καστελα2

Κάτω από το κάστρο βρίσκεται ένα από τα σημαντικότερα μνημεία του νησιού, τον Λυκιακό τάφο η δημιουργία του οποίου χρονολογείται στον 4ο αιώνα π.Χ. και προδίδει τις σχέσεις του Καστελόριζου με την Μικρά Ασία από τα πολύ παλαιά χρόνια. Ονομάστηκε έτσι, γιατί κοιτούσε προς την Ανατολή, προς τη Λυκία, την απέναντι περιοχή. Σύμφωνα με τους αρχαιολόγους το νησί κατοικήθηκε την εποχή εκείνη από τους Δωριείς οι οποίοι από νωρίς ήρθαν αντιμέτωποι με τους Πέρσες.

λυκιακος

kaiki

Αφήνουμε για λίγο την ιστορική αναζήτηση και κατεβαίνουμε στο λιμάνι και πάλι αναζητώντας φαγητό. Τα που εστιατόρια περιμένουν τον επισκέπτη με υπέροχα θαλασσινά και φρέσκα φαγητά είναι μετρημένα στα δάχτυλα και όλα ένα προς ένα εξαιρετικά.

παραγαδι

kastelorizo999 (1)

Τα σουβλάκια του νησιού είναι το κάτι άλλο… Μια μικρή ταβέρνα που τα απογεύματα και τα πρωινά λειτουργεί ως καφενείο, κρυμμένη πίσω από την μεγάλη καμάρα του λιμανιού είναι ευκαιρία όχι μόνο να φας καλά αλλά και να έρθεις σε επαφή με τους ντόπιους θαμώνες, να ακούσεις τι τους απασχολεί, να μάθεις όλα τα κουτσομπολιά τους από πρώτο χέρι. H τηλεόραση είναι κάτι σαν «τζάκι» στο χώρο αυτό που τους μαζεύει όλους μαζί. Τα νέα από την ηπειρωτική Ελλάδα σχολιάζονται ποικιλοτρόπως ενώ όλοι σιωπούν όταν παίζουν τα σήριαλ του «Μακεδονία Tv».

H μέρα μας αφήνει σιγά σιγά με ένα όμορφο ηλιοβασίλεμα. Οι νύχτες στο Καστελόριζο είναι γλυκιές σαν εκείνες που περιγράφουν τα μυθιστορήματα.

IMG_0365

fylakio3

 

Στο επόμενο μέρος του αφιερώματός μας θα πάρουμε το καΐκι για να επισκεφτούμε τις βραχονησίδες της Στρογγύλης και της Ρω και θα μάθουμε για τη ναυτική παράδοση αυτών των τόπων.

Ρεπορτάζ- Φωτογραφίες : Γιώργος Κολέτσος

 

 

 

 

donate: Κάνε μια δωρεά στο blog paypal.me/kogior

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Αρέσει σε %d bloggers: