Kάνουμε βόλτα στον Ισθμό της Κορίνθου και μαθαίνουμε για την ιστορία του (Eικόνες)

«Τον Ισθμό ούτε να τον οχυρώσετε, ούτε να τον σκάψετε. Γιατί ο Δίας έφτιαξε νησί, όπου έκρινε σωστό» είχε πει η Πυθία στον τύραννο Περίανδρο όταν εκείνος έκανε μεγαλεπήβολα σχέδια για να ανοίξει μια διώρυγα που θα ένωνε τον Κορινθιακό Κόλπο με το Σαρωνικό. Από τον 7ο αιώνα π. Χ οι αρχαίοι Έλληνες είχαν καταλάβει το πόσο σημαντικό θα ήταν ένα τέτοιο έργο για την εμπορική ανάπτυξη μιας και τα πλοία θα μπορούσαν να μεταφέρουν με ευκολία τα εμπορεύματά τους μειώνοντας σημαντικά την απόσταση της περίπλου ολόκληρης της Πελοποννήσου και ενώνοντας ανατολή με δύση. Για τη σημερινή μας εξόρμηση επιλέξαμε να ακολουθήσουμε το δρόμο που οδηγεί στην παλαιά γέφυρα, μιας και η καινούργια που αποτελεί μέρος του νέου εθνικού δικτύου δε δίνει τη δυνατότητα να απολαύσει τη θέα και να δει την κατασκευή πανοραμικά.

DSCN8310

Το παλαιό οδικό δίκτυο άλλωστε μας έφερνε στο νου πολλές αναμνήσεις, τότε που τα ταξίδια στην Πελοπόννησο ήταν πιο μεγάλα χρονικά αλλά ίσως και πιο ευχάριστα. Η στάση στα μαγαζιά του ισθμού για καφέ ή σουβλάκι ήταν και είναι απολαυστική. Στέκουν εκεί ακόμα, φέροντας έναν αέρα ανεμελιάς από τη δεκαετία του ογδόντα τότε που ο κόσμος δε βιαζόταν τόσο πολύ και για τόσους πολλούς λόγους. Οι επισκέπτες σήμερα έχουν λιγοστέψει αλλά αυτό κάνει τον τόπο ετούτο ακόμα πιο όμορφο και ήσυχο.

isthmos

ist2

Η περιοχή της διώρυγας λίγο πριν το Λουτράκι είναι μια ωραία ευκαιρία και για μια μικρή εξόρμηση εάν μένεις στην Αθήνα ή την Κόρινθο, για μια διαφορετική βόλτα με ιστορική εξερεύνηση αλλά και δραστηριότητες όπως θαλάσσια σπορ.

Στα δυτικά του σύγχρονου καναλιού θα παρατηρήσει κανείς έναν λιθόστρωτο δρόμο που ανακαλύφθηκε με τις ανασκαφές του 1960. Πρόκειται για τον δίολκο που κατασκεύασε ο Περίανδρος όταν τα σχέδιά του για τη διάνοιξη διώρυγας ματαιώθηκαν. Βλέπετε, τα συμφέροντα υπήρχαν και εκείνη την εποχή, οι ντόπιοι αλλά και οι μάντεις φοβήθηκαν πως θα έχαναν τα δώρα των διερχομένων εμπόρων. Πάνω σε ξύλα με λίπος κυλούσαν τα πλοία με τη βοήθεια οχήματος για να περάσουν από τον  Σαρωνικό στον Κορινθιακό. Διατηρούνται και οι βαθιές αυλακιές που σχηματίστηκαν κατά την μετακίνησή τους!

isthmos5

DSCN8307

Ο Περίανδρος δεν ήταν ο μόνος που ονειρεύτηκε τη διώρυγα. Ο Δημήτριος ο πολιορκητής επίσης επεδίωξε την διάνοιξή της αλλά οι μηχανικοί που επιστράτευσε από την Αίγυπτο τον προειδοποίησαν πως τα νερά του Κορινθιακού που θα χύνονταν στον Σαρωνικό θα τον πλημμύριζαν! Η Αίγινα και άλλα νησιά του Σαρωνικού θα βυθίζονταν, σύμφωνα με τις μελέτες τους. Ο Νέρωνας, ο Ιούλιος Καίσαρας, ο Ηρώδης ο Αττικός αλλά και οι Ενετοί το 1867 έκαναν προσπάθειες οι οποίες όμως δεν έφεραν το επιθυμητό αποτέλεσμα μιας και ματαιώθηκαν άλλες φορές για οικονομικούς και άλλες για γεωστρατηγικούς λόγους άλλοτε λόγω των μεγάλων τεχνικών δυσκολιών και των σκληρών πετρωμάτων της περιοχής.

DSCN8306

Κάνουμε μια παύση στην ιστορική αναδρομή για να έρθουμε πάλι στο σήμερα. Δίπλα στο δρόμο της γέφυρας έχουν τοποθετηθεί ειδικά διαζώματα για τους πεζούς που θέλουν να απολαύσουν το τοπίο. Το θέαμα είναι πραγματικά συγκλονιστικό και λίγο τρομακτικό… Κάποιες φορές τα διερχόμενα αμάξια και οι νταλίκες προκαλούν μια ελαφριά ανατάραξη που σε φοβίζει. Μην ανησυχείτε όμως, υπάρχει ασφάλεια. Στον ισθμό όπως και στη γέφυρα της Χαλκίδας μπορεί να δοκιμάσει κανείς Bungy Jumping.

DSCN8308

DSCN8299

Παρατηρούμε το μηχανισμό κάτω από τη γέφυρα: το μεγάλο βάθος αλλά και τα μεγαλειώδη τοιχώματα της γέφυρας σου προκαλούν δέος και πανικό μόνο στη σκέψη… ε και βέβαια το αποφύγαμε. Για τους πιο τολμηρούς που θέλουν να ανεβάζουν την αδρεναλίνη στα ύψη να αναφέρουμε πως οι εκπαιδευτές ξέρουν  καλά τη δουλειά τους.

DSCN8312

Η Διώρυγα κόβει σε ευθεία γραμμή τον Ισθμό της Κορίνθου σε μήκος 6.346 μ. Το πλάτος της στην επιφάνεια της θάλασσας είναι 24,6 μ. και στον βυθό της 21,3 μ., ενώ το βάθος της κυμαίνεται μεταξύ 7,50 και 8 μέτρων.  Στους χρόνους του νεοσύστατου ελληνικού κράτους, ο Καποδίστριας ήταν εκείνος που επιχείρησε την πρώτη προσπάθεια δημιουργίας της. Το 1830 αναθέτει στον Γάλλο μηχανικό Βιρλέ ντ’ Οστ τη μελέτη του έργου αλλά εκείνος κρίνει πως χρειάζονται 40 εκατομμύρια χρυσά φράγκα, υπέρογκο ποσό για την εποχή που δε διέθετε η χώρα μας. Έπειτα η κυβέρνηση Ζαίμη ψηφίζει το νόμο «περί διορύξεως του Ισθμού» ο οποίος επιτρέπει σε ιδιώτες να συμμετάσχουν στο έργο.

DSCN8302

Το 1882 συστήνεται η «Διεθνής Εταιρεία της Θαλάσσιας Διώρυγας της Κορίνθου» από τον Ούγγρο στρατηγό Στέφανο Τυρρ στον οποίο και δόθηκε το προνόμιο εκμετάλλευσης για 99 χρόνια. Η έναρξη των εργασιών έγινε στις 23 Απριλίου 1882, την εποχή του Βασιλιά Γεωργίου Α.  Η μελέτη του έργου έγινε από τον Ούγγρο Μπ. Γκέρστερ ενώ μαθαίνουμε πως για την κατασκευή της διώρυγας συνεργάστηκαν κορυφαίοι αρχιτέκτονες από όλη την Ευρώπη.

DSCN8303

Λόγω οικονομικών προβλημάτων οι εργασίες σταμάτησαν για έντεκα χρόνια για να ξεκινήσουν και πάλι και να έχουμε τα εγκαίνια  το 1893. Τα προβλήματα δεν έλειψαν κατά τη διάρκεια ζωής του, λόγω της ιδιομορφίας υπήρξαν κατά καιρούς πολλές καταπτώσεις. Μετά την Κατοχή, οι Γερμανοί βομβάρδισαν φεύγοντας το έργο προκαλώντας του μεγάλη καταστροφή.

bolanakis

Τα εγκαίνια της διώρυγος του ισθμού της Κορίνθου, 1893- Έργο του Κωνσταντίνου Βολανάκη

DSCN8304

To έργο σήμερα, διακρίνονται η παλιά και η νέα γέφυρα

DSCN8294

Στον Ισθμού της Κορίνθου ο επισκέπτης μπορεί να δοκιμάσει και θαλάσσια σπορ όπως η όρθια κωπηλασία με σανίδα ενώ πολύ συχνά διοργανώνεται και ο διάλπους της διώρυγας με κανό καγιάκ! Ο τόπος λειτουργεί και σαν τουριστικός προορισμός με αρκετά ξενοδοχεία, μιας και πολύ κοντά βρίσκεται η Κόρινθος, το Λουτράκι, τα λουτρά της Ωραίας Ελένης με την πεντακάθαρη παραλία καθώς και ο ιστορικός χώρος στις Κεχρειές.

DSCN8311

Μπορεί η Πυθία να είχε τις αντιρρήσεις της αλλά έπεσε έξω στις προβλέψεις της: το έργο όχι μόνο πραγματοποιήθηκε αλλά και επηρέασε τόσο την οικονομία όσο και τη ζωή των κατοίκων και ολόκληρης της Ελλάδας. Το γρουσούζεψε βέβαια λίγο, μιας και πέρασαν δυο χιλιάδες χρόνια περίπου για την υλοποίησή του. Ας έχει. Η Διώρυγα του Ισθμού της Κορίνθου είναι ένας όμορφος τόπος που πραγματικά αξίζει να επισκεφτείτε ακόμα και με μια ολοήμερη εκδρομή σας.

Ρεπορτάζ- Φωτογραφίες: Γιώργος Κολέτσος

donate: Κάνε μια δωρεά στο blog paypal.me/kogior

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Αρέσει σε %d bloggers: