Ο «Άγριος Σπόρος», του Γιάννη Τσίρου, στο θέατρο Επί Κολωνώ: Μια υπέροχη παράσταση που θυμίζει αγνό, λαϊκό τραγούδι

Για το έργο «Άγριος Σπόρος» είχα ακούσει πολλά. Είναι η τρίτη χρονιά που ανεβαίνει το έργο με επιτυχία αλλά θέλησα να το παρακολουθήσω χωρίς να έχω διαβάσει καμία κριτική. Στο μυαλό μου είχε καρφωθεί η ιδέα πως ένα έργο τέχνης είναι ουσιαστικό, όταν σου γεννά συναισθήματα ή όταν εκφράζει τα ήδη υπάρχοντα συναισθήματά σου, χωρίς να έχει προηγηθεί καμιά νοητική προετοιμασία. Το ίδιο δε θα έπρεπε να συμβαίνει και με ένα θεατρικό έργο;  Αν καταφέρει και σε αγγίξει, σκέφτηκα, τότε ναι, θα είναι πετυχημένο, για σένα.

Το συναίσθημα της ενοχής: Υπάρχουν πολλά είδη ενοχής, μας λέει η ψυχολογία. Είναι η δίκαιη ενοχή, που τη νιώθουμε ως δίκαιη συνέπεια των πράξεών μας. Είναι και η άδικη ενοχή, όταν κάποιος μας κάνει να νιώθουμε ενοχικά για τους δικούς του λόγους ή αλλιώς όπως την αποκαλούν, παράλογη ενοχή, όταν εμείς οι ίδιοι αισθανόμαστε ένοχοι χωρίς να έχουμε ουσιαστικό λόγο: «Τι κακό έκανα;»

sporos1

Η παράσταση Άγριος Σπόρος, είναι ένα καταπληκτικό ψυχογράφημα του σύγχρονου νεοέλληνα, επί σκηνής. Εκείνου που άλλοτε παλεύει με τις ενοχές που οι άλλοι του φορτώνουν και άλλοτε με τις δικές του ενοχές. Το κείμενο του Γιάννη Τσίρου κατορθώνει μέσα από μια ιστορία στην ελληνική ύπαιθρο να περιγράψει μια μια περιπέτεια, που όλοι ζούμε καθημερινά. Ο Σταύρος ιδιοκτήτης μιας καντίνας φορτωμένος με χρέη και πρόστιμα από παραβιάσεις θα έρθει αντιμέτωπος με τις υποψίες των Γερμανών όταν ένας νεαρός τουρίστας εξαφανίζεται. Ο Σταύρος άλλωστε είναι χασάπης… είναι άξεστος, είναι παραβάτης του νόμου, οι συνήθειές του είναι πολύ διαφορετικές από τις δικές του. Μήπως ευθύνεται για την εξαφάνιση του νεαρού Γερμανού;

sporos2

Η κοινωνία διχάζεται. Ο Σταύρος θα «λιθοβολιστεί» από τους κατοίκους του χωριού ως ο «διαφορετικός», αν και μοιάζει πολύ μαζί τους. «Δε θα πάψω να υπάρχω επειδή με βλέπετε σαν διαφορετικό», φωνάζει ο Τάκης Σπυριδάκης επί σκηνής… Όλοι τον κοιτούν περίεργα, με μισό μάτι.

Η ενοχή στην νεοελληνική κοινωνία τείνει να γίνει όρος πολιτικός. Ένα έθνος που κοιτά έντονα, πίσω, στο παρελθόν του. Άλλοι κοπιάζουν να το αποτινάξουν δαιμονοποιώντας το. Άλλοι το αγκαλιάζουν και αρνούνται να το αποχωριστούν. Άλλοι καμώνονται πως δε το θυμούνται και αγοράζουν ένα προκατασκευασμένο μέλλον από «ξένους επενδυτές». Όταν νιώθουμε ένοχοι πολλές φορές υιοθετούμε μια καταναγκαστική συμπεριφορά τελειομανίας, μας λένε οι ψυχολόγοι. Έχουμε την ανάγκη να πιστεύουμε ότι, όντας περισσότερο τέλειοι, περισσότερο υπεύθυνοι και, κατά συνέπεια, περισσότερο απαλλαγμένοι από ενοχές, θα αποφύγουμε κάθε μελλοντικό πόνο. Ο πόνος όμως δε φεύγει. Άλλες φορές πάλι, μεταθέτουμε την ενοχή, την ευθύνη στον διπλανό μας… και πάλι όμως ο πόνος παραμένει.

sporos3

Μα είμαστε όντως ένοχοι; Ο Σταύρος, ο ιδιοκτήτης της καντίνας παλεύει με νύχια και με δόντια να αποδείξει πως οι άλλοι ευθύνονται για όλα…

Σας ψυχαναλυτής επί σκηνής λειτουργεί η σκηνοθέτις της παράστασης Ελένη Σκότη, αναδεικνύοντας όλα τα σκοτάδια, φέρνοντας αχτίδες φωτός για να θεραπεύσει ο ίδιος ο θεατής την ψυχή του. Και σαν μαέστρος μπορεί και εναρμονίζει τόσα πολλά και διαφορετικά ταλέντα για να γεννήσει μια μελωδία λαϊκή: Καθαρή και αγνή, γεννημένη από στοχασμούς με την ελπίδα να γεννήσει και εκείνη καινούργιες σκέψεις ή να σβήσει πόνους.. Αυτό είναι, έτσι θα έπρεπε να είναι η τέχνη, η λαϊκή…

Η σκηνογραφία του Γιώργου Χατζηνικολάου μπλέκεται με τους φωτισμούς του Αντώνη Παναγιωτόπουλου τόσο περίτεχνα και δημιουργεί έναν ζωντανό πίνακα ζωγραφικής. Χώρος δράσης ατμοσφαιρικός, και έξυπνα στημένος που με τη σειρά του αναδεικνύει τις ρεαλιστικές και άμεσες ερμηνείες του Τάκη Σπυριδάκη, της Χριστίνας Μαριάνου και του Ηλία Βαλάση. Όλοι μαζί, κέρδισαν στο τέλος, ένα πολύ ζεστό χειροκρότημα. Θεατές και συντελεστές, είχαν κερδίσει.

sporos6

Οι ψυχολόγοι λένε πως η δίκαιη ενοχή και ο στοχασμός της μπορεί να μας οδηγήσει σε ανακούφιση και εσωτερική γαλήνη. Η άδικη ενοχή λειτουργεί ως παγίδα… καταστέλλει για λίγο τον πόνο για να τον επαναφέρει θριαμβευτικά, να τον αυξήσει.
Να την δείτε την παράσταση, πραγματικά αξίζει.

Γιώργος Κολέτσος

spo8

Πληροφορίες:

«Άγριος Σπόρος» «Άγριος Σπόρος» του Γιάννη Τσίρου, από την Ομάδα Νάμα

συνεχίζεται για 3η χρονιά
από 22 Νοεμβρίου η παράσταση θα παίζεται και κάθε Τετάρτη στις 7:30μμ

Συντελεστές Παραγωγή: Ομάδα Νάμα

Κείμενο: Γιάννης Τσίρος

Σκηνοθεσία: Ελένη Σκότη

Σκηνικά, Κοστούμια, Δ/νση Παραγ.: Γιώργος Χατζηνικολάου

Φωτισμοί: Αντώνης Παναγιωτόπουλος

Μουσική & Επιμέλεια ήχου: Στέλιος Γιαννουλάκης

Φωτογραφίες: Δημήτρης Στουπάκης Βοηθός σκηνοθέτη: Περίκλεια Χονδροπούλου  Κωνσταντίνος Κεσσίδης

Δημόσιες σχέσεις, Βοηθός παραγωγής: Μαρία Αναματερού
Διανομή

Σταύρος: Τάκης Σπυριδάκης

Χαρούλα: Χριστίνα Μαριάνου

Αστυνομικός: Ηλίας Βαλάσης

Ημέρες & ώρες παραστάσεων: Τετάρτη στις 7:30μμ Πέμπτη, Παρασκευή & Σάββατο στις 9:15μμ Κυριακή στις 6:15μμ Τιμές εισιτηρίων: Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή: Κανονικό: 15,00€ Φοιτητικό/Ανέργων/Άνω των 65: 12,00€ Σάββατο/Κυριακή/αργίες: Κανονικό: 17,00€ Φοιτητικό & Ανέργων: 14,00€ Άνω των 65: 15,00€ Διάρκεια: 105’ Αγορά εισιτηρίων: http://www.epikolono.gr

Χώρος: Επί Κολωνώ – Κεντρική Σκηνή  Διεύθυνση: Ναυπλίου 12 & Λένορμαν 94 Τηλέφωνο: 210 5138067, Site: http://www.epikolono.gr Στάση Μετρό: Μεταξουργείο

Κράτηση θέσεων & Πώληση εισιτηρίων: στο ταμείο του Επί Κολωνώ, Ναυπλίου 12 & Λένορμαν 94, Κολωνός τηλ 210 5138067, email: xkolono@otenet.gr, site: http://www.epikolono.grΣτάση Μετρό Μεταξουργείο

Πληροφορίες Υπεύθυνη επικοινωνίας θεάτρου: Μαρία ΑναματερούΤηλέφωνο: 210 5138067, φαξ: 210 5146169Ναυπλίου 12 & Λένορμαν 94, Κολωνός – Αθήνα

http://www.epikolono.gr e-mail: xkolono@otenet.gr   Στάση Μεταξουργείο

 

 

Translate

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση /  Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Αρέσει σε %d bloggers: